Mevrouw heeft een iPad. Die heeft een update gehad en ‘alles
is nu in de war’. Ze kan niet meer op de vertrouwde manier e-mailen en als ze de
app voor internetbankieren aanklikt, komt er een melding dat deze niet meer
ondersteund wordt en dat ze moet updaten. Maar dat is nu juist gebeurd en toen
was deze ellende het gevolg. En nu moet ze een scanner gebruiken maar dat heeft
ze nog nooit gedaan, dat was nooit eerder nodig. Waarom dan nu wel? En dat icoontje
van de bank ziet er heel anders uit dan eerder. En ze komt er niet in, ze kan
niet meer op haar rekening kijken.
Mevrouw is tachtig. Haar zoon woont op afstand en kan niet
even langskomen. Ze heeft deze iPad al een paar jaar en onze eerste
kennismaking kan ik me nog goed herinneren: ze durfde de iPad niet uit de doos
te halen zonder een ‘deskundige’ die naast haar zat. Toen leek de mogelijkheid
om te kunnen e-mailen nog lichtjaren ver weg, maar op een prachtig moment (enkele
jaren geleden) kreeg ik een mailtje van haar. Kortom, ze had toch haar schreden
gezet op het digitale pad, maar van harte? Nee hoor! En over dat laatste kan ze
boeiend vertellen!
Ze vertelt ook dat ze contact heeft gehad met de bank. Ze
had een mijnheer aan de telefoon die haar wel even zou helpen.
“Wilt u internetbankieren of via de app?”
“Dan moet u me eerst vertellen wat dat is. Ik weet niet wat u bedoelt met die termen.”
“Als u me even uit laat praten, dan zal ik het allemaal uitleggen.”
“Nee, als u woorden gebruikt die ik niet begrijp, dan kan ik het niet volgen. Dan komt dit echt niet goed.”
“Wilt u internetbankieren of via de app?”
“Dan moet u me eerst vertellen wat dat is. Ik weet niet wat u bedoelt met die termen.”
“Als u me even uit laat praten, dan zal ik het allemaal uitleggen.”
“Nee, als u woorden gebruikt die ik niet begrijp, dan kan ik het niet volgen. Dan komt dit echt niet goed.”
Een paar dagen later belt iemand aan. Een bosje bloemen voor
mevrouw. Van de bank. Met een kaartje: “Bedankt voor het fijne gesprek”.
De situatie nu:
- Mevrouw is beduusd en onzeker: heb ik niet te veel en te hoog van de toren geblazen, ik was niet aardig…
- De bank: weer een tevreden klant
- Internetbankieren: onveranderd onmogelijk
“Much Ado About Nothing” is al eeuwen geleden geschreven
door William Shakespeare. Blijkbaar nog steeds actueel. Maar dat was een klucht.
Koppeling theorie – praktijk
Ik heb hier enkele digitale uitdagingen besproken. Recent is
er aan het cursusmateriaal van Klik & Tik. Het internet op een set
werkbladen toegevoegd. Dat kan door begeleiders naar hartenlust ingezet worden
om mensen de vertaling te laten maken van theorie (in filmpjes kijken hoe het
werkt, in oefeningen laten zien dat je het principe begrijpt) naar praktijk.
Een goede coach/begeleider/docent zal deze werkbladen op een
passende manier in kunnen zetten. Soms kun je ze direct gebruiken. Soms is het
beter om ze te vertalen in een meer concrete opdracht – zodat je de kans
verkleint dat de cursist verdwaalt in de vragen en keuze-mogelijkheden van deze
werkbladen. En als je dan de vertaling weet te maken naar terreinen waar de
cursist interesse in heeft, vergroot dat de kans op succes.
En misschien kun je ze ook gebruiken om bij een praktijksituatie te beginnen waar een cursist mee te maken heeft en daarna pas de theorie aan te bieden. Allemaal afhankelijk van de interactie en de kwaliteit van de begeleiding.
Fijn dat deze set er is, een onuitputtelijke bron en een belangrijk element in het welslagen van het proces dat je met elkaar kunt doorlopen. Te vinden in het Volgsysteem van Oefenen.nl onder extra materiaal bij de cursus Klik & Tik. Het internet op.
En misschien kun je ze ook gebruiken om bij een praktijksituatie te beginnen waar een cursist mee te maken heeft en daarna pas de theorie aan te bieden. Allemaal afhankelijk van de interactie en de kwaliteit van de begeleiding.
Fijn dat deze set er is, een onuitputtelijke bron en een belangrijk element in het welslagen van het proces dat je met elkaar kunt doorlopen. Te vinden in het Volgsysteem van Oefenen.nl onder extra materiaal bij de cursus Klik & Tik. Het internet op.
En als we het nu toch over digitale uitdagingen hebben? De
film I, Daniel Blake wordt vanavond laat uitgezonden op NPO 2. Kijken!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten