vrijdag 1 mei 2020

Digitale uitdagingen genoeg


Mevrouw heeft een iPad. Die heeft een update gehad en ‘alles is nu in de war’. Ze kan niet meer op de vertrouwde manier e-mailen en als ze de app voor internetbankieren aanklikt, komt er een melding dat deze niet meer ondersteund wordt en dat ze moet updaten. Maar dat is nu juist gebeurd en toen was deze ellende het gevolg. En nu moet ze een scanner gebruiken maar dat heeft ze nog nooit gedaan, dat was nooit eerder nodig. Waarom dan nu wel? En dat icoontje van de bank ziet er heel anders uit dan eerder. En ze komt er niet in, ze kan niet meer op haar rekening kijken.

Mevrouw is tachtig. Haar zoon woont op afstand en kan niet even langskomen. Ze heeft deze iPad al een paar jaar en onze eerste kennismaking kan ik me nog goed herinneren: ze durfde de iPad niet uit de doos te halen zonder een ‘deskundige’ die naast haar zat. Toen leek de mogelijkheid om te kunnen e-mailen nog lichtjaren ver weg, maar op een prachtig moment (enkele jaren geleden) kreeg ik een mailtje van haar. Kortom, ze had toch haar schreden gezet op het digitale pad, maar van harte? Nee hoor! En over dat laatste kan ze boeiend vertellen!

Ze vertelt ook dat ze contact heeft gehad met de bank. Ze had een mijnheer aan de telefoon die haar wel even zou helpen.
“Wilt u internetbankieren of via de app?”
“Dan moet u me eerst vertellen wat dat is. Ik weet niet wat u bedoelt met die termen.”
“Als u me even uit laat praten, dan zal ik het allemaal uitleggen.”
“Nee, als u woorden gebruikt die ik niet begrijp, dan kan ik het niet volgen. Dan komt dit echt niet goed.”
Een paar dagen later belt iemand aan. Een bosje bloemen voor mevrouw. Van de bank. Met een kaartje: “Bedankt voor het fijne gesprek”.

De situatie nu:
  • Mevrouw is beduusd en onzeker: heb ik niet te veel en te hoog van de toren geblazen, ik was niet aardig…
  • De bank: weer een tevreden klant
  • Internetbankieren: onveranderd onmogelijk

“Much Ado About Nothing” is al eeuwen geleden geschreven door William Shakespeare. Blijkbaar nog steeds actueel. Maar dat was een klucht.

Koppeling theorie – praktijk


Ik heb hier enkele digitale uitdagingen besproken. Recent is er aan het cursusmateriaal van Klik & Tik. Het internet op een set werkbladen toegevoegd. Dat kan door begeleiders naar hartenlust ingezet worden om mensen de vertaling te laten maken van theorie (in filmpjes kijken hoe het werkt, in oefeningen laten zien dat je het principe begrijpt) naar praktijk.

Een goede coach/begeleider/docent zal deze werkbladen op een passende manier in kunnen zetten. Soms kun je ze direct gebruiken. Soms is het beter om ze te vertalen in een meer concrete opdracht – zodat je de kans verkleint dat de cursist verdwaalt in de vragen en keuze-mogelijkheden van deze werkbladen. En als je dan de vertaling weet te maken naar terreinen waar de cursist interesse in heeft, vergroot dat de kans op succes.
En misschien kun je ze ook gebruiken om bij een praktijksituatie te beginnen waar een cursist mee te maken heeft en daarna pas de theorie aan te bieden. Allemaal afhankelijk van de interactie en de kwaliteit van de begeleiding.
Fijn dat deze set er is, een onuitputtelijke bron en een belangrijk element in het welslagen van het proces dat je met elkaar kunt doorlopen. Te vinden in het Volgsysteem van Oefenen.nl onder extra materiaal bij de cursus Klik & Tik. Het internet op.

En als we het nu toch over digitale uitdagingen hebben? De film I, Daniel Blake wordt vanavond laat uitgezonden op NPO 2. Kijken!



Geen opmerkingen: