woensdag 25 maart 2020

Digitale uitdaging 1 : aangifte doen bij de politie


Vooraf

In onze begeleidingsbijeenkomsten van Klik & Tik. Hetinternet op merken we vaak hoe belangrijk het is om passende en pakkende voorbeelden van praktijksituaties te integreren in onze benadering.
Op een goed moment stappen mensen soms de (hoge) digitale drempel over en gaan tijd en moeite besteden aan iets waar ze vooraf van denken dat ze er geen plezier aan beleven en dat ook niet zullen gaan doen. Dan kun je wel iets voorgeschoteld krijgen in de vorm van filmpjes met uitleg en voorbeelden en dan kun je alle oefeningen goed doen. Hoe belangrijk ook en hoe goed; maar dan? Hoe vertaal je dat vervolgens naar je eigen praktijk? Waar je gewend bent dat het lang niet altijd zo gladjes verloopt als dat je regelmatig wordt voorgespiegeld?
Met andere woorden: de koppeling tussen theorie en praktijk heeft veel aandacht nodig.
We zoeken daarom steeds naar situaties die uitnodigen om daarmee aan de slag te gaan. En soms komen de mooiste voorbeelden en situaties uit de praktijk.
Ik stel me zo voor dat ik de komende weken een aantal van die theorie-praktijk-koppelverhalen hier ga delen. En na een week (?) kort ga bespreken met tips en aandachtspunten. In de tussentijd (of naderhand) zie ik reacties graag tegemoet!

Pinpas verloren

Mevrouw gaat winkelen in de supermarkt. Ze let tijdens het bestuderen van een etiket even niet goed genoeg op haar tas en komt bij het afrekenen er achter dat de pinpas uit haar portemonnee (in de tas) verdwenen is. Verder mist ze niets.
In de winkel wordt begripvol en adequaat gereageerd. Ze luisteren naar haar verhaal, denken met haar mee, waarschuwen andere klanten en geven aan dat ze haar pas direct moet (laten) blokkeren. Ze kan contant betalen, maar maakt zich natuurlijk grote zorgen over haar bankrekening.
“Ik heb nog nooit zo hard gelopen van de supermarkt naar de bank! De mensen die me zagen zullen wel gedacht hebben: wat heeft dat mens van meer dan tachtig een ongelooflijke haast!”
Bij de bank wordt ze ook netjes en snel geholpen. Er blijkt niets van haar rekening afgehaald te zijn, de oude pas wordt geblokkeerd en ze krijgt direct een bruikbare noodpas mee. En nog het advies om aangifte te doen bij de politie.
Ze belt vervolgens naar de politie. Daar kan ze haar verhaal doen. Dan wordt haar gevraagd of ze zelf aangifte gaat doen of dat er een afspraak voor gemaakt moet worden. Dan vindt er kortsluiting plaats: “Ik bel u nu toch, ik doe mijn verhaal, wat wilt u nog meer? Dit is toch een aangifte? Noteer u mijn gegevens en wat ik heb verteld, dat is toch voldoende?!” En als blijkt dat het zo niet werkt, wordt het gesprek beëindigd.

Wat te doen?

Hoe zou u reageren op zo’n verhaal? Stel u voor iemand uit uw directe omgeving dit vertelt: wat zou zeggen of doen?
·        Hoe werkt dat precies tegenwoordig: ‘aangifte doen bij de politie’? Kunt u dit uitzoeken/uitleggen.
·        Wat zou u doen:
o   Hulp bieden? Welke dan?
o   Tips geven? Welke dan?
o   Het verhaal voor kennisgeving aannemen?
o   Andere reacties?

Geen opmerkingen: