Maar hoe doen we dat dan? Activiteiten zijn stilgelegd, we kunnen elkaar nauwelijks meer ontmoeten en het advies is om minstens anderhalve meter afstand te houden.
Bellen en mogelijkheden benutten van digitale communicatie kan natuurlijk nog wel. Zullen we die mogelijkheden opzoeken en meer in gaan zetten? En als er hulp bij nodig is, naar slimme manieren zoeken om die te bieden?
Hulp nodig bij digitale problemen
SeniorWeb biedt dit in vele vormen: Computerhulp bij SeniorWeb. De hulp aan huis gaat op dit moment niet lukken (ivm het nieuwe Corona-virus), maar er zijn nog veel andere vormen wel mogelijk. En ja, dat is alleen voor leden van SeniorWeb. Maar mocht u dat nog niet zijn: u kunt direct lid worden of mij benaderen voor een cadeaubon voor een jaar gratis lidmaatschap (om het eens uit te proberen).
Meer en/of andere hulp nodig
Er zijn bij mij al leuke digitale initiatieven voorbij gekomen om helpende handen toe te steken, zoals een facebookgroep. Een buurtapp kan ook een handige manier zijn.
Ik citeer uit een artikel van de Consumentenbond:
Buurtapps veroveren Nederland
Nextdoor is niet de enige internetdienst die inzet op buurtinitiatieven. Zo is er ook een Nederlandse versie van Nextdoor genaamd Buurtapp, kennen we op Facebook buurtpagina's en via WhatsApp de groepschats met wijkgenoten. Die laatste vorm is ook erg in opkomst en is vooral bedoeld om verdachte situaties te melden, zoals mogelijke inbrekers. Je kunt het zien als de digitale versie van buurtpreventie.
Als er op dat gebied wat nieuws voorbij komt: blijf goed nadenken over wat u wilt en wat u nodig hebt. Als u gewend was om de telefoon te gebruiken, dan kan dat zeker blijven gebeuren. Een bezoek is misschien lastiger of niet gewenst, maar de vaste telefoon en/of uw mobiele telefoon kunt u optimaal blijven inzetten.
Als u de komende dagen/weken tijd hebt om wat nieuws uit te proberen dan is dat misschien niet zo'n slecht idee. Maar bedenk van te voren dat als het niet helemaal naar wens zou mogen lopen en u met vragen of uitdagingen blijft zitten: waar kunt u dan op terugvallen? In dat laatste geval: bellen is een goede optie!
Het Rode Kruis helpt in noodsituaties, ook in de huidige situatie in ons land. U kunt daar hier meer over lezen.
Deze organisatie biedt ook de mogelijkheid om u aan te melden voor Ready2Help, zodat u anderen in uw buurt bij kunt staan als dat nodig is. Mogelijk voor iedereen een geruststellend idee?
(Bij het schrijven van dit artikel was de site van het Rode Kruis diverse keren traag en soms onbereikbaar. Vast omdat zoveel mensen informatie zoeken - of hun hulp willen aanbieden.)
Informatie zoeken
Zo nu en dan vestigen we er in bijeenkomsten de aandacht op: betrouwbare medische informatie is te vinden op thuisarts.nl. Natuurlijk staat daar goede informatie op over het coronavirus.
Uitgebreide informatie en hoe te handelen vindt u op deze pagina van de rijksoverheid.
En dit filmpje geeft kort en duidelijk uitleg over "de allesbepalende lijn in de coronacrisis (flatten the curve)"
Tot slot nog de oproep om goed op te blijven letten. Hopelijk bent u al alert bij verdachte emails en weet u dan hoe te handelen (niet openen, maar weggooien). In deze tijd passen criminelen hun gedrag ook aan: Kijk uit voor corona-phishing.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten