woensdag 15 april 2020

Contact onderhouden – bespreking digitale uitdaging 2

Twee weken geleden vroeg ik naar veranderingen in de manieren van contact onderhouden in deze periode.


Een belangrijk element in welk online contact dan ook is de kwaliteit van de verbinding. Beeld-/videobellen vergt veel data-verkeer en als je dan in een omgeving woont met veel kerkdorpen en uitgestrekt platteland daartussen, dan is het voor velen direct al duidelijk: niet aan beginnen. Dat is vragen om problemen. Als je weet dat een YouTube-filmpje kijken al tergend langzaam gaat of niet lukt, dan ga je niet zo gauw gebruik maken van beeldbellen. De hoop is dan gevestigd op het verder uitrollen van een glasvezelkabelnetwerk en een aansluiting daarop voor een betaalbare prijs.

Een ander aspect dat een belangrijke rol speelt en ook zonder een slechte verbinding speelt: de kwaliteit van video-bellen is niet altijd gegarandeerd. Soms valt de verbinding even weg, het geluid hapert en/of vervormt, het beeld staat even stil en brokkelt uiteen. Het scherm wordt zwart, er wordt gepauzeerd, er wordt naarstig getracht de verbinding weer tot stand te brengen. Als dat niet vanzelf lukt kun je het alsnog opnieuw proberen. Liefst niet allebei tegelijk. Door de enorme toename van het gebruik van deze applicaties hebben we daar allemaal mee te maken.
Als je niet zoveel ervaring hebt met deze communicatievormen – en mogelijk al blij bent dat gewoon bellen gewoon goed gaat – dan hoef je niet zo nodig te experimenteren. Dan heb je daar geen zin in en elke hapering en storing wordt een onprettig intermezzo, waarbij de gedachte ook gemakkelijk kan postvatten dat je misschien iets verkeerd doet. Waarom zou je dat opzoeken? Alles hoeft toch niet wat kan? En omdat je het nog niet probeerde, weet je ook niet wat je laat liggen.
En zaken die je niet regelmatig doet, dat voeg je uiteindelijk niet snel en gemakkelijk aan je gedragspatroon toe.
Ik denk dat deze (gezonde?) terughoudendheid er mede voor zorgt dat het nog lang niet gemeengoed is om hier de mogelijkheden uit te halen die er in zitten. Want op het gebied van eenzaamheid kan het natuurlijk enorm prettig zijn om even een vertrouwd gezicht te zien. Al geldt dat ook niet altijd voor iedereen. Iemand met een dochter in een ver buitenland wil al jaren niets van beeldbellen weten: ‘Dan krijg ik zo’n heimwee…’.

Meer weten over videobellen?

De website van de bibliotheek legt uit: Contact via internet, dat is nu extra fijn! En wat is nu extra extra fijn dat deze pagina zomaar in een paar weken tijd beschikbaar is gekomen!!
De website van SeniorWeb waar naar wordt verwezen biedt een aantal opties waar je uit kunt kiezen.

Wil je nog verder kijken, dan is deze pagina misschien een interessante:


Veel contact-plezier!

Geen opmerkingen: