vrijdag 10 april 2020

Digitale uitdaging 3 - Boodschappen aan huis


Stel u zich een situatie voor waarin u voor uzelf of voor iemand in uw omgeving de boodschappen thuisbezorgd wilt hebben.
Deze weken geven misschien wel een heel goede aanleiding om er een concreet project van te maken. Als dat niet het geval is, stel u zich dan een concrete situatie voor waar u mee aan de slag gaat, bijvoorbeeld:
  • Uw buren hebben deze hulpverlening nodig
  • Uw kinderen willen dat u hier gebruik van gaat maken
  • U wilt zelf dat de boodschappen thuisbezorgd worden
  • Wat zijn de mogelijkheden?
·       Wat is uw plan van aanpak?
  • Wat zijn de mogelijkheden?
  • Waar kunt u terecht?
  • Wie kunt u hulp vragen als het nodig is?
Welke communicatiekanalen gebruikt u?
  • Telefoon(nummers)
  • Internet
  • Supermarkt(websites)
  • Buurtapp
  • ...
Hoe werkt het?
  • Hoe gaat bestellen in zijn werk?
  • Hoe gaat de betaling gebeuren?
  • Welke afspraken over tijdstippen van bezorging zijn mogelijk?
  • Bent u tevreden?
Wat komt u tegen op deze ontdekkingsreis? Natuurlijk mag u de gestelde vragen beantwoorden, maar u hoeft zich daar niet (alleen) door te laten leiden: het gaat er om of het lukt als het nodig is!

Als u zich nog wat verder wilt bekwamen in een oefenomgeving, dan raad ik twee hoofdstukken aan uit Klik & Tik. Het internetop
















Het is wel raar om daar naar te verwijzen in deze tijd, maar het is wel relevante materie: het gaat over boekingen en betalingen en dat is niet wezenlijk anders dan bestellen en betalen bij de supermarkt












Een reactie is onder andere mogelijk via het contactformulier. Uw ervaring, vragen of opmerkingen delen wordt zeer gewaardeerd!


maandag 6 april 2020

Geneeskracht van sociale netwerken

Binnenblijven, zo weinig mogelijk mensen zien, afstand houden. Wat doet dat met ons? Om te beginnen schaadt het onze gezondheid.
In een artikel in Trouw van zaterdag 4 april 2020 wordt stilgestaan bij de gevolgen van deze contactarme tijden: Een gebrek aan sociale contacten? Dat is net zo schadelijk als roken.

De studiekringen komen ook niet meer bij elkaar. Na de gesprekken medio maart over het stopzetten van bijeenkomsten viel het wat stil.
Toch gebeurt er op dit gebied inmiddels wel weer wat.
In een kring wordt via een geheime pagina op Facebook wat uitgewisseld. Dit (nog?) op een bescheiden schaal.
Een andere maakt gebruik van Whatsapp en regelmatig komen daar mooie, bemoedigende teksten, foto's en filmpjes voorbij. Soms heeft het bericht een humoristische insteek. Vooral voor dat laatste is het van belang dat je je groepsleden goed kent, een misser is op dat gebied gauw gemaakt. Maar gezien de reacties gaat dat goed en waardeert de groep de positieve insteek. Ook kwam er een filmpje voorbij van de verjaardag van een 90-jarige moeder van een van de kringleden die op afstand werd toegezongen en in het zonnetje werd gezet (letterlijk en figuurlijk) en daar zichtbaar van genoot!
Een derde kring heeft ook wel intenties om meer online activiteiten te ontplooien, maar merkt dat de leden toch nog druk zijn met veel activiteiten die ook bij hen altijd maar bleven liggen. Het beeld wordt bevestigd dat de groep kenmerkt: een groep vitale en actieve senioren die zich nooit vervelen.
En er is een kring die met email het gesprek voert. Er worden onderwerpen ingebracht en die worden van commentaar voorzien. Misschien niet overmatig gestructureerd (en dat is misschien ook wel wat lastig), maar dat geeft juist ook volop gelegenheid om iets nieuws en eigens naar voren te brengen.

Datgene wat er is wordt gewaardeerd, dat is duidelijk. Niet ter vervanging van het 'normale' contact, maar het is onmiskenbaar dat het levende groepen mensen zijn die elkaar niet uit het oog (proberen) te verliezen, ook in deze tijd.

De bezorgdienst van de supermarkt behandelen in een Klik&Tik-groep is natuurlijk een mooi idee wat uit de contacten met een kring naar voren kwam: "per slot van rekening heb je in een drukke supermarkt de grootste kans op besmetting". 
Ben je kwetsbaar, dan hoort het ook bij digitaal mee kunnen doen in deze tijden om de boodschappen bij je voor- of achterdeur te kunnen laten afleveren, die handschoen ga ik oppakken.


Een tabletcafé online laten verlopen vond ik ook een ervaring om bij stil te staan. Bijzonder om te merken dat het mensen goed deed om elkaar te zien en dat dit tot een betekenis voor elkaar leidde die je ‘normaal’ niet zo gauw bereikt.

Tenslotte wil ik nog even stilstaan bij de constatering van Jolanda Jetten (zie het artikel waar ik mee begon): 'de geneeskracht van sociale netwerken wordt te weinig benut'.
Ik denk dat de (mensen in de) studiekringen waar ik mee te maken heb op een respectvolle manier hun eigen weg proberen te vinden in deze bijzondere tijd. En daarin ook mooie interactie weten te realiseren, waar deelnemers plezier en voldoening uit halen. En die helpt om deze tijd door te komen.


Dat er meer mogelijk is, daar ben ik ook van overtuigd. Meer aandacht voor het belang van sociale interactie is gewenst. Studiekringen zijn daarvoor zeker een middel, maar ik denk ook terug aan groepen rond Klik&Tik. Als het lukt om een periode mensen bij elkaar te laten komen en sociale interactie te bewerkstelligen, dan lukt het met digitale uitdagingen ook (beter). Dat heeft volgens mij ook te maken met taal: de digitale wereld heeft eigen woorden en uitdrukkingsvormen. Met name verwachtingen van mensen die ver van computer/internet af staan zorgen vaak voor een gevoel van vervreemding. Als het lukt om daar weer nieuwe verbindingen aan te leggen, dan heb je wat bereikt. Maar daar is tevens ook nog veel aandacht voor nodig - en mogelijk verder onderzoek gewenst.






vrijdag 3 april 2020

Aangifte doen politie – Bespreking digitale uitdaging 1


Vorige week deelde ik het verhaal over een verloren bankpas.

De aangifte doen


De officiële website van de politie vinden op internet zal velen wel lukken. Als je alleen via ‘politie’ zoekt komt je op de nationale politiesite. Als je het woord ‘politie’ aanvult met je eigen woonplaats, kom je op dezelfde site terecht (Mijn buurt).



Dan is de knop ‘Aangifte of melding doen’ vast voor velen ook wel te vinden. Maar dan kom je al voor een aantal keuzemogelijkheden te staan. Om dan de meest juiste te kiezen is niet voor iedereen een vanzelfsprekende optie. Dat geldt zeker als je in een stressvolle situatie zit.
Als je een optie kiest, dan dien je eerst goed te lezen wat er bedoeld wordt. Begrijp je wat er staat om te bepalen of je op de goede plek zit? En houd je in dat proces het overzicht en kun je je weg nog wel vinden als je de draad van het verhaal en de structuur van de website in dat proces misschien toch wat kwijtraakt? Juist omdat je situatie en je randvoorwaarden niet optimaal zijn op het moment dat je voor deze opdracht staat. Een gestolen bankpas is niet direct aanklikbaar, dat kan dus het begin zijn van een zoektocht die niet voor iedereen even logisch en gemakkelijk is en waar je gemakkelijk in kunt verdwalen.

Maar ben je eenmaal op de goede plek aanbeland wordt je voor de keuze gesteld:
Wil je zelf de aangifte verzorgen? Log dan in met DigiD.

Of wil je meer traditioneel met iemand van de politie dit gaan doen? Dan kan dat alleen op afspraak.
Het is zo ingericht dat de feitelijke aangifte bij de politie terechtkomt. De (emotionele) gevolgen horen in dit proces meer thuis bij Slachtofferhulp.

Misschien handig om te weten en je daar eens in te verdiepen, vooral in tijden dat je in balans bent en hier weloverwogen over na kunt denken. Want ik kan me voorstellen dat het voor velen een verrassing kan zijn als je uit je evenwicht gebracht bent en in dit proces minder goed om kunt gaan met onplezierige verrassingen en verkeerde verwachtingen dan je gedacht had.

Anderen bijstaan

Enkele jaren geleden wilde ik aangifte doen van diefstal van een fiets. Het was geen heel dure, maar het voelde toch vervelend dat die ineens weg was. De politieagent die ik toen sprak, begon vrij snel over de vraag of ik slachtofferhulp wilde. Ik was op dat moment verrast door die vraag en ik had niet het gevoel dat ik dat nodig had.
Toch ga ik in de toekomst eerder anderen aanraden om die wel in te schakelen. Bij de mevrouw in het verhaal kwam het niet eens aan de orde. Maar ze voelde zich wel dubbel slachtoffer: eerst door de diefstal, later doordat de aangifteprocedure anders ging dan ze wilde en daar niet meer mee uit de voeten kon.
En die onbevredigende situatie vraagt om een passende oplossing, mogelijk kan iemand van slachtofferhulp daar ook een passende begeleiding bij aanbieden.


dinsdag 31 maart 2020

Digitale uitdaging 2 : contact onderhouden

Hoe onderhoudt u contact in deze tijden?







Dat heeft er vast in de eerste plaats mee te maken welke communicatiemiddelen u in het verleden gebruikte.

  • Gewoon met elkaar praten: lastiger als je afstand moet houden en samenkomen in groepen niet mogelijk is
  • Telefoneren: dat kan nog wel
  • Emailen: als u dat al deed, zult u dit vast blijven doen. Als dat niet (zo) goed ging, wat dan nu?
  • Voor Whatsappen geldt vast hetzelfde
  • Andere mogelijkheden (videobellen, sociale media)
Heeft deze tijd invloed op de manier waarop u daar naar kijkt? 
Is er een verandering in uw communicatie-gedrag merkbaar? 
Zou u iets willen op gebieden waar u tot nog toe niet mee aan de slag wilde?

Als u zin en gelegenheid hebt, laat me dat dan weten. Bellen mag, het reactieformulier gebruiken ook. Of een ander communicatiekanaal inzetten. 


woensdag 25 maart 2020

Digitale uitdaging 1 : aangifte doen bij de politie


Vooraf

In onze begeleidingsbijeenkomsten van Klik & Tik. Hetinternet op merken we vaak hoe belangrijk het is om passende en pakkende voorbeelden van praktijksituaties te integreren in onze benadering.
Op een goed moment stappen mensen soms de (hoge) digitale drempel over en gaan tijd en moeite besteden aan iets waar ze vooraf van denken dat ze er geen plezier aan beleven en dat ook niet zullen gaan doen. Dan kun je wel iets voorgeschoteld krijgen in de vorm van filmpjes met uitleg en voorbeelden en dan kun je alle oefeningen goed doen. Hoe belangrijk ook en hoe goed; maar dan? Hoe vertaal je dat vervolgens naar je eigen praktijk? Waar je gewend bent dat het lang niet altijd zo gladjes verloopt als dat je regelmatig wordt voorgespiegeld?
Met andere woorden: de koppeling tussen theorie en praktijk heeft veel aandacht nodig.
We zoeken daarom steeds naar situaties die uitnodigen om daarmee aan de slag te gaan. En soms komen de mooiste voorbeelden en situaties uit de praktijk.
Ik stel me zo voor dat ik de komende weken een aantal van die theorie-praktijk-koppelverhalen hier ga delen. En na een week (?) kort ga bespreken met tips en aandachtspunten. In de tussentijd (of naderhand) zie ik reacties graag tegemoet!

Pinpas verloren

Mevrouw gaat winkelen in de supermarkt. Ze let tijdens het bestuderen van een etiket even niet goed genoeg op haar tas en komt bij het afrekenen er achter dat de pinpas uit haar portemonnee (in de tas) verdwenen is. Verder mist ze niets.
In de winkel wordt begripvol en adequaat gereageerd. Ze luisteren naar haar verhaal, denken met haar mee, waarschuwen andere klanten en geven aan dat ze haar pas direct moet (laten) blokkeren. Ze kan contant betalen, maar maakt zich natuurlijk grote zorgen over haar bankrekening.
“Ik heb nog nooit zo hard gelopen van de supermarkt naar de bank! De mensen die me zagen zullen wel gedacht hebben: wat heeft dat mens van meer dan tachtig een ongelooflijke haast!”
Bij de bank wordt ze ook netjes en snel geholpen. Er blijkt niets van haar rekening afgehaald te zijn, de oude pas wordt geblokkeerd en ze krijgt direct een bruikbare noodpas mee. En nog het advies om aangifte te doen bij de politie.
Ze belt vervolgens naar de politie. Daar kan ze haar verhaal doen. Dan wordt haar gevraagd of ze zelf aangifte gaat doen of dat er een afspraak voor gemaakt moet worden. Dan vindt er kortsluiting plaats: “Ik bel u nu toch, ik doe mijn verhaal, wat wilt u nog meer? Dit is toch een aangifte? Noteer u mijn gegevens en wat ik heb verteld, dat is toch voldoende?!” En als blijkt dat het zo niet werkt, wordt het gesprek beëindigd.

Wat te doen?

Hoe zou u reageren op zo’n verhaal? Stel u voor iemand uit uw directe omgeving dit vertelt: wat zou zeggen of doen?
·        Hoe werkt dat precies tegenwoordig: ‘aangifte doen bij de politie’? Kunt u dit uitzoeken/uitleggen.
·        Wat zou u doen:
o   Hulp bieden? Welke dan?
o   Tips geven? Welke dan?
o   Het verhaal voor kennisgeving aannemen?
o   Andere reacties?

donderdag 19 maart 2020

Nieuws volgen

Hoe gaat het met u?

"Een gemiddelde volwassene spendeert ... bijna een uur per dag aan het volgen van nieuws."
En hoe zit dat bij u in deze tijden? Kunt u een balans vinden om met de stroom aan nieuwsberichten om te blijven gaan? Uw eigen nieuwsgierigheid en de vele kanalen waarop informatie ons kan bereiken zorgen misschien voor veel meer aandacht voor nieuwsontwikkelingen dan anders. Voelt u zich nog steeds wel bij de gang van zaken?

Wilt u nadenken over uw verhouding tot al het nieuws dat tot u komt?
Mag ik u dan onderstaand boek aanraden? U kunt in dit geval vooralsnog volstaan met het lezen/luisteren van het voorwoord, oftewel Dit was het nieuws niet.



Hij definieert: Nieuws bestaat uit sensationele, uitzonderlijke, negatieve, recente gebeurtenissen.
Die vijf elementen van nieuws kunnen ons afleiden van waar het echt over gaat, ze staan begrip soms in de weg.
Maar lees dan ook dit artikel van dezelfde auteur: Wat ik geleerd heb van de kritieken op mijn nieuwsfilosofie.

Wilt u toch nog veel meer weten over de huidige crisis? Kijk dan eens naar Corona in context: een gids die je helpt de pandemie te begrijpen (ook van de Correspondent).   

En gaat u liever wat anders doen? Even afkicken van de stroom aan berichten die langskomen? Dan is dit misschien wat voor u.

Zie ook:
Echt gelukkig worden? Stop met nieuws volgen

Of toch liever naar buiten, als dat kan, de natuur in!

dinsdag 17 maart 2020

Bezoek de online bibliotheek!

Online Bibliotheek

In de online Bibliotheek vind je ruim 28.000 e-books voor kinderen en volwassenen van de online Bibliotheek, die je digitaal kunt lezen. Je moet hiervoor wel ingeschreven staan als lid. Maar als je dat nog niet bent, kun je dat direct regelen door lid te worden.


Luisterbieb



Probeer eens een luisterboek: download de LuisterBieb-app met ruim 3.700 luisterboeken voor alle leeftijden (ook peuters en kleuters). We hebben tijdelijk een extra reeks mooie luisterboeken aan de app toegevoegd. Voor iedereen, dus ook als je geen lid bent van de Bibliotheek. Met een luisterboek zijn de kinderen heerlijk geboeid en toch los van hun schermpjes. 


Nog meer leuke tips voor kinderen staan op www.jeugdbibliotheek.nl: inspiratie voor leuke boeken en allerlei informatie voor spreekbeurten en werkstukken. 










Voor kinderen die lezen lastig vinden, bijvoorbeeld bij dyslexie en beginnende lezers, is er karaokelezen (luisteren met ondertitels) via www.yoleo.nl. Daar vind je ook Junior Einstein, waarmee je schoolvakken kunt oefenen.
Hiervoor is een bibliotheekpas vereist, maar uitproberen kan sowieso.











Voor de allerjongsten hebben we naast luisterboeken ook leuke voorleesfilmpjes via https://0-6.jeugdbibliotheek.nl/lezen/voorleesfilmpjes.html





















Nu de kinderen thuis en veel online zijn, is dit een ideaal moment voor de DataDetox Game 
en de quiz veilig internetten via https://9-12.jeugdbibliotheek.nl/weten/mediawijsheid.html.
Zo leer je spelenderwijs over Mediawijsheid!

















Delpher

In Delpher vindt u miljoenen gedigitaliseerde teksten uit Nederlandse kranten, boeken en tijdschriften die u allemaal woord voor woord kunt doorzoeken. De teksten komen uit de collecties van diverse wetenschappelijke instellingen, bibliotheken en erfgoedinstellingen. Ze worden hier onder één knop aangeboden om het vinden van informatie voor u gemakkelijk te maken.











Digitale Bibliotheek voor Nederlandse letteren (DNBL)

De Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren (DBNL) is een digitale collectie van teksten die behoren tot de Nederlandse letterkunde, taalkunde en cultuurgeschiedenis van de vroegste tijd tot heden. De collectie representeert het hele Nederlandse taalgebied. Er zijn ook veel kinderboeken te vinden.