woensdag 9 juli 2008

15 Luister!

Podcast ontdekte ik door het aanbod van Home academy. Dat vond ik prachtig. Interessante en boeiende colleges/lezingen op cd of mp3.
Een voorbeeld: een lezing van Maarten van Rossem over Hitler (deze is gratis te downloaden van de site van Home academy).

Ik loop wel tegen een paar hobbels aan. Ik vind het niet geweldig, het gedoe met oordopjes (nog afgezien van de spaghetti die makkelijk ontstaat als je de mp3 speler opbergt - Jan Kuitenbrouwer schreef daar een leuke column over). Omdat ik veelal op reis ben als ik wil luisteren, is het achtergrondlawaai (wind, trein, auto, verkeer) vaak hinderlijk en moet je geluidsniveau van je mp3-speler hoger zetten om goed te kunnen horen. Maar ik blijf zoeken naar het minimale niveau om niet met een piep in mijn oren thuis te komen.
In de auto is het gedoe met snoertjes helemaal niet handig, maar daar zou ik via de autoradio moeten kunnen luisteren. Nou heb ik geen directe aansluiting op die radio voor een mp3-speler, maar een zendapparaatje beloofde veel goeds. Ik heb nu een derde exemplaar en die werkt, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Er zit net iets teveel hinderlijk achtergrondgeluid op, nog afgezien van het gedoe om de zaak ingesteld te krijgen.
Ik pruts nog even door en zal jullie verder niet vermoeien met deze luxe-probleempjes.

Ik zie hier wel mogelijkheden voor de bibliotheek.
  • Alle lezingen uit het cultureel programma opnemen en beschikbaar stellen via de website
  • HOVO verzorgt cursusprogramma's voor 50+-ers, oa in Hardenberg, bijvoorbeeld een basiscursus filosofie. Zouden we dit soort cursussen niet kunnen opnemen en via een website ter beschikking kunnen stellen? Er is vast nog wel wat te verhapstukken met betrokken partijen, oa over een goede prijs-kwaliteitverhouding hierbij. Oog hebben en blijven houden voor de diverse belangen van betrokkenen zal razend ingewikkeld en lastig zijn en concrete resultaten misschien in de weg staan, maar het lijkt me interessant om hier verder onderzoek naar te doen.
  • We zitten in Hardenberg ook met twee mbo-scholen onder één dak. Bepaalde colleges en of lezingen zouden misschien op een zelfde manier beschikbaar kunnen worden gesteld. Ook hier weer uitzoeken en proberen spijkers met koppen te slaan.

Geen opmerkingen: